maanantai 20. joulukuuta 2010

Kurssijuhla

Viikonloppuna Haminassa ollut Reserviupseerikoulun kurssin 237 kurssijuhla on nyt takana. Nautin juhlasta kovasti ja kerron nyt teillekin millaista siellä Haminassa oikein oli.

Valmistautuminen alkoi perjantai-iltana kampaajakäynnillä, ja tavoitteena oli että kiharanutturakampaus kestäisi yön yli lauantai-iltaan saakka. Kampaaja vakuutti hiusten pysyvän hyvin kuosissaan, mitä minäkin jännittyneenä toivoin. Tässä ennen nukkumaan menoa otettuja kuvia...

...jotka olisivat hyvinkin voineet olla myös aamulla kuvattuja, sillä kampaus ei juuri nukkumisesta hetkahtanut! Huh. Tavarat olin pakannut illalla, joten herättyäni ainoastaan söin aamiaisen ja meikkasin. Bussi lähti aamulla klo 3:00 ja matka odotettuihin juhliin saattoi alkaa.

Noin yhdeksältä me avecit olimme perillä varuskunnassa ja pääsimme heti Daamiaiselle muonituskeskukseen. Sen jälkeen alkoi ruusurynnäkön odottelu - näkisimme upseerioppilaamme ja saisimme heiltä ruusut. Kauan odotettu hetki koitti miesten (ja naisten, heitäkin rukissa on) marssiessa rumpujen tahdissa kentälle, jonka toisella laidalla me jo olimme vastassa. Lyhyen tervetulopuheen jälkeen upseerioppilaat pääsivät juoksemaan luoksemme punaiset ruusut suussaan ja ojentamaan ne meille. Siitä lähdimme yhdessä valmistautumaan illan juhlaan. Se tapahtui hotellilla, jossa myös yövyttiin, minun ja M:n tapauksessamme Lappeenrannassa.

Myöhemmin palasimme juhlapuvuissa takaisin Haminaan ja pääsimme pian juhlapäivälliselle muonituskeskukseen. Tarjolla oli hyvää lihaa (en huomannut katsoa mitä) ja maukkaita kermaperunoita, lisäksi oli salaatteja ja jälkiruokaa. Ruokapaikalta siirryimme juhlateltan katetun käytävän kautta tykistökasarmin tiloihin oleskelemaan ennen iltajuhlan alkua. Tilat oli järjestetty ja koristeltu hienosti, vaikkakin armeijatyyliin. Kaikesta huomasi että vaivaa oli todella nähty, jotta juhlista tulisi onnistuneet ja kaikki (etenkin avecit) viihtyisivät.

Juhlapäivällisellä
Teltan sisäänkäynnillä oli kuusia, sinisiä valoja ja roihut
Teltasta ennen ohjelman alkua
Koristeita portaikossa
Meille oli varattu ihania lepotiloja
Naistenhuoneessa oli antiikkiset käsienpesualtaat, joihin oli laitettu ruusuja. Lisäksi siellä oli hiuslakkaa, ruusuvaloja ja geisha-suklaita ♥
Pöydille oli ripoteltu lasikiviä ja aseteltu ruusuja. Taustalla seinäsydämiä

Yksi kohokohdista ohjelmassa oli rakuunasoittokunnan tahdittamat tanssiaiset. Ensimmäistä valssia oli tanssimassa suurin osa pareista, mutta loppua kohden väki parketilla väheni. Minä ja uo:ni tanssasimme urheasti kaikki kappaleet, vaikka välillä saikin käyttää mielikuvitusta askelten kanssa. Siitä tuli hyvä fiilis, eikä minun tarvinnut enää päästä Aamuklubin hämyisälle tanssilattialle discobiisien vietäväksi. Istuskelimme useissa kahviloissa, joita oli tehty mm. luokkatiloihin, ja kävimme kuuntelemassa stand up -koomikkoakin. Viimeisenä ohjelmassa oli speksi, yksiköiden kokoama humoristinen esitys. Sen aikana alkoi väsymys painaa, olihan valveilla tullut oltua jo pitkän aikaa. Lopuksi menimme ulos ihailemaan kauniita ja näyttäviä ilotulituksia, ja juhlan kunniaksi ammuttiin myös suomen suurin ilotulite, joka on tätä aiemmin maassamme nähty vain kaksi kertaa. Yö oli hyytävän kylmä pakkasen ja ennen kaikkea tuulen takia. Puolenyön jälkeen bussit kuljettivat juhlaväen hotelleille nukkumaan.

Yks-kaks-kol, kaks-kaks-kol...
Berliinin munkkia nami nam!
Ainoa asukuvani :)
Sunnuntaina palasimme vielä Haminaan ja ohjelma oli vapaata kiertelyä kaupungilla. Varuskunta on aivan kiinni keskustassa, joten sinne pääsi kävellen muutamassa minuutissa. Suuntasimme ensiksi lounaalle kotoisaan El Burroon, jossa saimme heti pöydän. Ajoituksemme oli täydellinen, sillä lisää porukkaa virtasi jatkuvasti paikalle ja sai todeta ravintolan olevan täpötäynnä. Haminan ruokailumahdollisuudet käyvät tällaisina päivinä hieman vähiin 1400 henkilön pölähtäessä kaupunkiin.

Söimme herkulliset ateriat ja kiertelimme sen jälkeen kaupungilla. Sitten olikin palattava varuskuntaan, jossa oli jäähyväistilaisuus. Gospelyhtye soitti juhlateltassa haikeaan tunnelmaan sopivia kappaleita, joista saimme nauttia vajaan tunnin verran. Viimeisen biisin jälkeen koitti lähdön aika, ja M saattoi minut linja-autolle.

Sissikomppanian edustalla
El Burron ruokalistaa
Kiitos juhlasta, oli ihanaa! ♥

1. Oli kyllä mukavat juhlat :)

2. Niin, liian nopeasti vaan oli jo ohi :) bussissa istumista tuli, mutta oli ehdottomasti juhlan arvoista!