sunnuntai 27. marraskuuta 2011

Perjantai-iltapäivä Tallinnassa

Toissapäivänä teimme poikaystäväni kanssa pienen ulkomaanmatkan naapurimaahan. M oli saanut Viking Linen lahjakortin päiväristeilylle Tallinnaan, ja tällä viikolla oli hyvää aikaa käyttää se. Oli mukava lähteä niin lyhyelle reissulle, sillä mukaan ei oikeastaan tarvinnut sen kummempia ylimääräisiä varusteita kuin passin ja kameran.

Menimme aamulla bussilla keskustaan, ostimme evääksi donitsit ja hyppäsimme lasipalatsin edestä 4T-ratikan kyytiin. Sillä pääsi tosi kätevästi suoraan Katajanokan terminaalille. Lähtöselvitykseen mennessämme järkytyimme hieman, sillä halli oli tungokseen asti täynnä ihmisiä :D Miten tuo risteily voi olla niin suosittu? Joka tapauksessa saimme nopeasti lippumme, joilla sitten pääsi laivaan höyläämällä ne vain vaivattomasti itsepalveluporteilla.

Ihmismassojen väistely jatkui XPRS-aluksella, jossa oli vaikea löytää istumapaikkaa. Saimme kuitenkin lopulta sellaisen matalalta ikkunanpuitteelta ja pääsimme mussuttamaan kinuski- ja maitosuklaadonitsejamme. Puolen tunnin päästä laivan lähdöstä aukesi viereinen tax free -myymälä, jonne mentyämme osuimme viininmaistajaisiin, kävimme vertailemassa korujen ja karkkien hintoja ja huojuimme muiden matkustajien joukossa laivan keinuessa tuulessa.

Laiva oli kivasti koristeltu punasin kimaltavin sydämin, joita oli ripustettu sinne tänne. Välillä myös kuului taustalta vaimeaa joulumusiikkia, ja toisinaan delistä kaikui maistiaiskutsuja prinssinakkipöytään. Löysimme loppumatkaksi pehmeän sohvapaikan, jossa istuskellen kului nopeasti loputkin kahden ja puolen tunnin merimatkasta.

Saavuimme Viroon ja lähdimme kävelemään keskustaa kohti. Katajanokasta mukaan napattua karttaa vilkaistuamme ja toisia matkaajia seuraten kesklinn löytyi helposti - ja nopeasti, sillä satama on uskomattoman lähellä sitä. Oli kylmä ja märkä sää, joten jätimme vanhan kaupungin tutkimisen välistä ja keskityimme lähinnä kauppakeskuksiin. Olemme molemmat käyneet Tallinnassa jo kerran aikaisemminkin, joten perusnähtävyyksiä kuten kirkkoja ei tarvinnut enää lähteä tarkastamaan.

Ensimmäiseksi kohdalle osui Foorum, jonka kaupat osoittautuivat tyyriin tuntuisiksi. Sieltä siirryimme tien toiselle puolelle Viru-keskukseen, jossa oli enemmän ja tavallisempia liikkeitä. Paikallisten vaatekauppojen lisäksi sieltä löytää muun muassa Seppälän, Vero Modan ja Zaran. Viru-keskus on tyylikkäästi monikerroksinen ja nyt hauskoin jouluvaloin koristeltu. Se on aivan Sokos Hotel Virun vieressä, joten pääseepä Virussa syömään Amarilloonkin.

Emme olleet juoneet aikoihin, joten jano sai meidät suuntaamaan kohti R-kioskia. Siellä pääsimme käyttämään viron matkasanakirjasta opeteltuja repliikkejä ja ostamaan pullot Saaremaan vettä. Ai että se maistui hyvälle janoon! Istuskelimme samalla linja-autoaseman penkeillä ja tuumimme, miten hassua on käydä ulkomailla niin lyhyesti ja palata jo saman päivän aikana kotiin.

Vielä jonkin aikaa kierreltyämme päätimme jättää Tallinnan kadut taakse ja lähteä takaisin sataman suuntaan. Ilta oli jo hämärtynyt ja muun muassa erään kirkon valaistus näytti hienolta. Tykkäsin myös paljon rannan jouluvaloista, joita kulki lampuissa ja laivojen huipuilla. Näkymä oli todella tunnelmallinen :)

Olimme takaisin laivalla hyvissä ajoin, sillä halusimme istumaan sohville näköalaikkunan ääreen. Paikkoja olikin vielä vapaana, ja asetuimme tyytyväisinä nauttimaan rauhallisesta tilasta ja ikkunan koristevaloista tummaa merimaisemaa vasten. Laivan sitten lähdettyä paluumatkalle kulutimme aikaa lueskellen, Angry Birdsiä pelaillen ja torkkuen. Kiva päivä oli takana, ja tällainen kaupunginvaihdos piristi sopivasti viikonloppua!