torstai 8. maaliskuuta 2012

Kaupunkilomapäiviä

On yliopiston väliviikko ja minulla siten loma. Vapaaviikkoni alkoi hemmottelulla kotoa, kun äitini ja siskoni tulivat hiihtolomallaan muutamaksi päiväksi vierailulle Helsinkiin. Pääsimme viettämään tyttöporukalla mitä parhaimpia hetkiä ohjelmamme sisältäessä muun muassa shoppailua, ulkona syömistä, käynnin Ikeassa ja päiväristeilyn Tallinnaan. Ilahduttajani lähtivät tänä aamuna paluumatkalle, mutta siirtäessäni ottamamme valokuvat hetki sitten koneelle pääsin vielä takaisin viime päivien aurinkoisiin tunnelmiin.

Kaupoissa kiertely niin Helsingin keskustassa, Tallinnassa kuin Espoon Ikeassakin oli antoisaa. Mukaan tarttui hyviä perusvaatteita ja joitain kivoja asusteita, söpöjä huonekasveja, sisustuslaatikoita, pääsiäisteemaan sopivia pikkukulhoja sekä keittiötä täydentäviä lasiastioita. Hyvässä seurassa tekee hyviä löytöjä ;)

Yhteisistä päivistä tiistai oli omistettu päiväristeilylle. Kävin Tallinnassa viimeksi marraskuussa, mutta kaupunki tarjosi silti tuoreita puolia itsestään. Pistäydyimme muun muassa ihanassa Hää Eesti Asi -käsityöpuodissa, josta sai parhaat tuliaiset ja josta äitini löysi kauniin vihreän huopahatun. Mieleni olisi myös tehnyt ostaa laukku täyteen uniikkeja huopa- ja pronssikoruja... Virolaisten liikkeiden lisäksi kävimme tuttuakin tutummassa Hesburgerissa haukkaamassa välipalaksi edulliset Minimega-ateriat. Jälkkärinä meillä oli pikkuputiikista ostettuja Kalev-suklaita.

Sää oli kaunis mutta kylmä. Laivalle palattuamme kävimme ottamassa muutamia kuvia kannelta, minkä jälkeen riensimme hyttiimme lämmittelemään. Hytti on lyhyelläkin risteilyllä oikein mukava, sillä siellä saa istuskella ja syödä eväitä rauhassa ihmisvilinältä. Huoneessa voi myös säilyttää tavaroita ja ulkovaatteita sen aikaa, kun käy kiertelemässä tax freessa ja ravintoloissa tai on kuuntelemassa iskelmätähteä päivätansseissa. Laivalla on hauskaa viettää päivä täysin erilaisessa ympäristössä kuin muualla ja seurata niin merimaisemia kuin rennosti ottavia kanssamatkustajiakin.

Eilen taas oli vuorossa kotimaassa käyskentelyä. Mukavan keskiviikkopäivän päätteeksi menimme syömään Virgin Oiliin Mannerheimintien varteen. Ravintola oli minulle uusi tuttavuus, mutta osoittautui positiiviseksi yllätykseksi tunnelmallisella olemuksellaan ja hyvällä ruuallaan. Paikka oli täynnä, mutta saatuamme vuoronumeron ja jäätyämme odottelemaan vapautuvaa pöytää kului vain tuokio siihen, kun jo pääsimme ravintolan puolelle tilaamaan. Valitsimme lopulta kaikki pitsaa; minä otin ilmakuivattua kinkkua, rucolaa ja mozzarellaa sisältävän Contadina Imperialen. Ravintolailta sujui rattoisasti niin kuin äitini ja siskoni vierailu kokonaisuudessaankin. Olipas mukavaa nähdä, tulkaahan pian uudelleen!

1. Voi miten kivan kuuloinen loma sulla! :) Itsekin olen harrastanut kaupunkilomailua nyt yliopiston väliviikolla: ensin vanhemmat tulivat Helsinki-visiitille, ja sitten pyörimme koko perheen voimin pari päivää Tampereella sukulaisia tapaamassa ja kaikkea muuta hauskaa puuhastellessa. Ihan parasta välillä lomailla tuolla tavalla ihan omassa kaupungissakin - pääsee hyvin irti arjesta, kun syö ulkona, juoksee kaupoissa ja museoissa ja käy vaikka teatterissa :>

1. Oikein mukavalta kuulostaa sinunkin lomasi! Ja tuo mitä sanoit omassa kaupungissa lomailusta on aivan totta: tavanomaisesta poikkeavat puuhastelut irroittavat mielen kivasti arjen aherruksesta :)

2. Voi miten mukavan kuuloinen loma! :) Ja kauniita maisemia! Niin, ja entäs sitten nuo viherkasvit. Ne piristää niin kovasti kotia kuin kotia. Mulla vain sattuu olemaan joku harvinainen taito saada jokainen huonekasvi kuihtumaan - kukat kyllä pysyy hengissä ja kasvimaankin asukit, mutta huonekasvit ne vain aina kupsahtaa. :(

1. Kiitos! :) Voih, huonekasvit on kyllä vaativia kämppiksiä. Ehkä se on kun niissä ei ole kukintoja tai muuta mistä voisi hengissäoloastetta tarkkailla, niin esimerkiksi kastelua on hankala mitoittaa :D