maanantai 24. kesäkuuta 2013

Kesälomareissu Espanjassa

Matkamme ensimmäisenä päivänä lensimme Helsingistä Barcelonaan, jossa lentokentällä hyppäsimme etukäteen varattuun vuokra-autoon. Espanja otti meidät vastaan auringonpaisteella, lämpimällä tuulella ja tien vierustoilla huojuvilla palmuilla, joista saimmekin nauttia koko viikon. Ajoimme puhelimen navigaattorin opastuksella parisen tuntia koilliseen ja saavuimme onnellisesti Lloret de Mariin.

Lloretissa ajoimme suoraan lomatalollemme, jonne Club Villamarin yhteyshenkilö saapui antamaan meille avaimet. Talomme oli huisin korkealla kukkulalla, jonne ajettiin kapeita ja jyrkkiä teitä pitkin. Parvekkeeltamme avautui vaivannäön palkitseva maisema, joka näkyy tämän postauksen ensimmäisessä valokuvassa. Sininen Välimeri, utuun katoava horisontti ja Lloret de Marin keskusta näkyivät kaikki taloltamme... Olimme huumaantuneita!

Tässä on kuvia villalta. Uima-altaan vesi oli aika vilpoista, mutta lämpimän päivän jälkeen oli miellyttävää pulahtaa uimaan.

Linnut liitelivät ilmavirtauksissa talomme korkeudella.

Kivitalon sisällä oli viileää eikä paljain jaloin ollut mukavaa kulkea. Villasukat ja tohvelit tulivat siis tarpeeseen etelän lämmössäkin. ;)

Talon alakerrassa oli neljä makuuhuonetta, alla kuvassa on siskoni makkari. Peittoina oli espanjalaiseen tyyliin karmeat huovat, mutta ne pitivät meidät lämpiminä.

Suurista lasisista liukuovista voi herättyään katsella merimaisemia. Vaikka näköala oli talon parhaita puolia, oli talo myös siististi sisustettu, ja tilaa riitti hyvin meille viidelle. Yläkerrassa oli olohuone ja keittiö, alhaalla makuuhuoneiden lisäksi kaksi kylpyhuonetta.

Reissumme toisen ja neljännen päivän vietimme kokonaan "koti"kaupungissamme Lloretissa, samoin muut alkuviikon päivien illat. Kerran kuljimme keskustaan ja takaisin kävellen, mikä onnistui korkeuseroista huolimatta ihan mukavasti. Matkan varrella oli kauniita kukkia ja hedelmäpuita sekä toinen toistaan erilaisempia huviloita.

Autolla taas oli kätevää käydä ruokakauppa Caprabossa. Söimme pääasiassa talolla, jossa oli kaikki tarvittava kokkailua varten.

Lloret de Mar on kohteena aikamoinen turistiranta. Olimme iloisia, että vuora-auto mahdollisti meille päiväretket toisiinkin kaupunkeihin. Nautin kuitenkin myös Lloretin rantabulevardilla kävelystä ja kuljeskelusta kapeilla kauppakujilla, ja päivien aikana kaupungista ehti tulemaan hyvin kotoisa.

Eräs Lloretin hienoista nähtävyyksistä on puutarha nimeltään Jardins de Santa Clotilde. Se sijaitsee meren yllä kalliolla ja on tyylitelty renessanssivaikuttein.

Puutarhan vieressä on hurmaava pieni ranta, Platja de Sa Boadella. Ah, turkoosi meri. ♥

Alla jalokivikappeli, Capella del Santíssim keskustassa.

Ostin itselleni eräästä kojusta matkakoruksi suloisen kilpikonnasormuksen.

Löysimme eräänä iltana vähän pääkadun vilinää syrjemmältä viihtyisän hollantilaisen ravintolan nimeltään Eetcafé De Hof. Ruokailimme sisäpihalla puiden katveessa, ja pidin paikasta kovasti. Tunnelma oli lämmin, palvelu ystävällistä ja ruoka hyvää!

Kolmantena matkapäivänä lähdimme ensimmäiselle päiväretkellemme, joka suuntautui Ranskan Perpignaniin. Se oli pieni mukava kaupunki, jossa ihmiset olivat ystävällisiä ja jossa saimme mukavan ensikosketuksen Ranskaan. Maiden rajoilla ei tarvinnut pysähtyä. Parkkipaikan olimme katsoneet kartasta etukäteen.

Perpignanin nähtävyyksistä kävimme katsomassa 1300-luvulla rakennetun entisen Mallorcan kuninkaan linnan Palais des rois de Majorquen. Sieltä oli hulppeat näkymät kaupunkiin ja Pyreneiden Canigou-vuorelle päin.

Kävimme myös postitoimistossa lähettämässä kortteja sukulaisille. Kaupungilla kiertelyn jälkeen ajoimme Carrefourin ostoskeskukseen shoppailukierrokselle ja ostimme marketista myös jääkaapin täydennystä villalle.

Palatessamme emme tulleet moottoritietä pitkin, jolloin reitin varrelle osui näkemisen arvoisia pikkukyliä, maaseutua ja viinipeltoja. Ja vuoristoteitä riitti!

Viidentenä päivänä ajoimme asuinmaakuntamme pääkaupunkiin Gironaan. Siellä tutustuimme erään opaslehtisen ehdottamaan historialliseen kävelyreittiin, jonka avulla vanhasta kaupungista saikin paljon irti.

Kierros alkoi Sant Feliu -kirkon juurelta, kaupunkia halkovan Onyar-joen ylittävältä sillalta.

Kävimme Arabialaisessa kylpylässä, joka on rakennettu 1100-luvulla.

Sitten seurasimme argeologista reittiä keskiajalta säilyneen muurin pohjoisosassa, benediktiiniläisluostarin ohi Jardins de la Francesan puutarhaan.

Reitin huippu oli Catedral de Girona, jonne voi mennä tutustumaan pääsymaksua vastaan.

Kierroksemme päättyi ostoskatu Rambla de la Llibertatille, jossa lounastimme edullisen menu del dian ravintola R27:ssa. Ohuet tikkuranskalaiset olivat hauskoja, pääruoka hyvää ja jälkkärisuklaakakku kruunasi aterian.

Kuudentena matkapäivänämme kävimme Begurissa ja sen eräällä rannalla Aiguablavalla. Ranta oli kaunis, kirkasvetinen merenlahti, jossa myös kuulimme ensimmäistä kertaa reissun aikana suomen kieltä.

Seuraavana päivänä hyvästelimmekin jo Lloret de Marin. Se oli haikeaa, mutta onneksi edessä oli vielä Barcelona. Ajoimme tutulle lentokentälle, jossa luovutimme vuokra-auton ja otimme kyydin lentokenttäbussilla keskustaan. Jälleen suuntasimme suoraan majapaikkamme ääreen, jonne BarcelonaPointin yhteyshenkilö saapui antamaan meille avaimet. Yövyimme L'Eixamplen kaupunginosassa kerrostaloasunnossa, joka oli yhdistelmä vanhaa ja modernia. Tilavassa asunnossa oli kolme makuuhuonetta, olohuone ja keittiö.

Iltapäivällä lähdimme kierrokselle suurkaupungin humuun. Ostimme edullisen T10-lipun, jolla voi liikkua julkisissa liikennevälineissä kymmenen matkan verran, ja useampi ihminen voi leimata matkansa samasta lipusta (kun meitä oli viisi, yhdestä lipusta riitti jokaiselle kaksi matkaa). Käytimme metroa, ja lipun kanssa olikin oltava tarkkana, sillä tunnelissa matkalippumme tarkastettiin.

Menimme ensin katalonialaisen arkkitehdin Antoni Gaudin suunnittelemaan puistoon Park Güelliin. Se oli hieno paikka, joka oli tosin täynnä muita matkailijoita.

Puistosta suuntasimme katsomaan niin ikään Gaudin mestariteosta, Sagrada Família -kirkkoa. Ihastelimme sitä vain ulkopuolelta, sillä emme halunneet jonottaa sisäänpääsyä tuntikausia. Katedraalilta lähdimme kävellen kohti asuntoamme, ja parin kilometrin matkalla näimmekin hyvin kaupunkia.

Päivälliselle pysähdyimme turkkilaiseen ravintolaan Luna de Istanbuliin. Söin kanaa, joka oli herkullista. Illan hämärtyessä oli mukavaa istua ulkona ruoan ääressä ja seurata kaupungin vilinää.

Toisena Barcelona-päivänämme ja viimeisenä kokonaisena matkapäivänämme satoi aamulla ukkosen merkeissä, mutta se loppui onneksi nopeasti ja päivä kirkastui taas aurinkoiseksi. Lähdimme metrolla satamaan, jossa kävimme muun muassa viihtyisässä Maremagnum-ostoskeskuksessa.

Satamasta kuljeskelimme Barri Gotic -kaupunginosaan ja Barcelonan pääkadulle La Ramblalle. Matkan varrelle osui kahvila, josta ostimme paikallisia munkkiherkkuja, churroja, suklaakastikkeella. Nam! Kotikulmilla kävimme suuressa El Corte Inglés -tavaratalossa.

Niin kaksi Barcelona-päivää olivat takana. Viimeisenä iltana kävimme vielä katsomassa vesi- ja musiikkishow'n Font Màgica -suihkulähteellä. Hehkutuksesta huolimatta esitys jäi hieman laimeaksi, mutta oli toki ihan hienoa katseltavaa.

Lähtöaamuna menimme käteväksi osoittautuneella lentokenttäbussilla kentälle. Matka oli kokonaisuudessaan oikein onnistunut, ja matkailisin mielelläni uudestaankin näihin kaupunkeihin. Paikallista katalaanin kieltä olisi kiva osata enemmän, mutta jo holalla ja graciaksella pärjäsi pitkälle.

En tehnyt viikon aikana paljoa ostoksia, ainoastaan pari vaatetta, muutamat korvikset, aidoista helmistä tehty rannekoru ja jo aiemmin esittelemäni kilpparisormus lähtivät mukaan. Lisäksi täydensin magneettikokoelmaani Barcelonan ja Perpignanin magneeteilla. Matkalla söimme useaan otteeseen Milkan Triolade-unelmasuklaata, joten sitä piti saada kotiinkin.

1. Tää oli kivasti toteutettu matkakertomus ja hienoja kuvia taas kerran! :)