maanantai 25. elokuuta 2014

Tukholma-fiilistelyä

Kihlattuni muutti viikko sitten Tukholmaan, jossa hän aloittaa kahden vuoden maisteriopinnot. Kävimme Tukholmassa yhdessä muutama kuukausi sitten keväällä opiskelupaikan varmistuttua. Tuo oli ihana viikonlopun reissu, josta kerron nyt matkakuvien kera!

Menimme Tukholmaan lentäen, sillä näin meille jäi runsaasti aikaa perillä olemiseen. Lähdimme reissuun lauantaiaamuna ja palasimme sunnuntai-iltana. Kahden päivän aikana Tukholmaa ehti nähdä hyvin, kun tavoitteena oli nähtävyyksien kiertämisen sijaan yleinen kaupunkiin tutustuminen, fiilistely ja eri kaupunginosien katsastaminen. Säät suosivat toukokuista visiittiämme, ja rento asenne siivitti meidät tukholmalaiseen elämänmenoon.

Saavuttuamme Arlandan lentokentälle menimme maan alle Arlanda Express -junaan, jolla matka keskustaan taittui 20 minuutissa miellyttävästi ja helposti. Meillä oli mukanamme vain reput, joita kuljetimme selässä ennen hotelliin menemistä ja seuraavana päivänä huoneen luovuttamisen jälkeen.

Keskustassa suuntasimme ensimmäiseksi vanhaan kaupunkiin, jossa söimme eväitä kuninkaanlinnan edessä. Sieltä kävelimme kuninkaan puistoon, jossa ihastelimme kukkaistutuksia eläväisen meren rannalla. Sieltä jatkoimme Drottningsgatania pitkin kohti Odenplania, jossa hotellimme sijaitsi. Matkalla pysähdyimme lehtopuistoon korkealla harjulla kaupungin kattojen yllä. Kahden aikoihin saavuimme hotellille, jossa saimme huoneemme ja pääsimme levähtämään.

Yhden yön reissu onnistui hyvin pelkillä käsimatkatavaroilla ja yhdellä vaatekerralla. Lämpimään säähän valitsin ylleni hameen, t-paidan ja huivin, minkä lisäksi mukanani oli neule ja kevyt takki. Tavarat kulkivat kaupungilla repussa ja käsilaukussa. Mukavuutta lisäsivät hyvät kävelykengät ja aurinkolasit.

Majoituimme paikassa nimeltä Hotel ibis Styles Stockholm Odenplan. Huone oli edullinen ja pieni, mutta viihtyisä, ja vastasi odotuksiamme. Hotelli sijaitsi metron varressa, ja lähellä oli ruokakauppa ja ravintoloita.

Iltapäivällä lähdimme tutustumaan metrolla poikaystäväni tulevaan yliopistoon, Kungliga Tekniska högskolaan. KTH on perustettu vuonna 1827, ja nykyinen kampus on rakennettu 1917. Se oli upean näköinen! Vanha kampus kauniine sisäpihoineen henki akateemista tunnelmaa. Konetekniikan osasto oli vähän kauempana päärakennuksesta, ja kävelimme sinne vehreän rauhallista tietä pitkin.

Heti yliopiston ulkopuolella oli luonnonvaraista metsää, joka tuntui kotoisalta verrattuna Otaniemeen. Bongasimme eläimiäkin: oravan, närhen ja mustarastaita. On mukavaa, että halutessaan kampukselta pääsee parilla harppaukselta luonnon rauhaan.

Yliopistolta suuntasimme katsomaan satunnaisesti valitsemaamme asuinaluetta, jossa opiskelija-asuntoja on esimerkiksi tarjolla. Gärdet vaikutti viihtyisältä kukkivine tuomineen ja rauhallisine katuineen. Tuumimme matkan varrella, että Tukholmassa metropysäkit ovat Helsinkiin verrattuna integroidummat ja sijaitsevat asuinalueiden keskellä, lähes piilossa. Metrolla pääsi monipuolisesti paikasta toiseen, ja sillä oli selkeää ja helppoa liikkua. Olimme ostaneet vuorokauden matkakortit, joita näyttämällä pääsi läpi metron porteista.

Väsymys ja nälkä alkoivat painaa, kun suuntasimme hotellia kohti. Levähdimme hieman huoneessamme, minkä jälkeen lähdimme lähistöltä bongaamaamme italialaiseen ravintolaan pizzoille. Ravintola Pompei oli mukava paikka, jossa puhuimme sekaisin niin ruotsia, englantia, italiaa kuin suomeakin, jota paikan isäntä meille lausahti. Loppuilta vierähti paikallisesta tunnelmasta nauttien.

Seuraava aamu alkoi monipuolisella aamiaisella hotellilla, minkä jälkeen luovutimme huoneen ja lähdimme taas kaupungille. Olimme suunnitelleet meille kävelyreitin Östermalmissa kirjaoppaan ja kartan perusteella, ja aloitimme sen matkaamalla metrolla Karlaplanille. Sieltä kuljimme puiden reunustamaa esplanadia pitkin ja pysähdyimme kauniille suihkulähdeaukiolle. Huumaannuin matkan varrelle sattuneesta torista ja kauniista vanhoista rakennuksista, jotka henkivät eurooppalaisuutta, historiaa ja tyylikästä elämää. Ihana kaupunki.

Jatkoimme suihkulähdeaukiolta vehreää Karlavägeniä pitkin suurlähetystöalueelle, Diplomatstadeniin, jossa ihastelimme näyttäviä kartanoita 1900-luvun alun vuosikymmeniltä. Sieltä jatkoimme Nobelparken-puistoon ja Strandvägen-bulevardille veden ääreen. Tuo rantakatu oli sekin todella viehättävä ja kesäinen.

Kävelimme vielä keskustaan, josta suuntasimme lentokentälle. Matka oli onnistunut ja siinä mielessä erilainen kuin yleensä, että tiesimme, että tulemme palaamaan kaupunkiin. Pääpaino olikin siis enemmän fiilistelyssä kuin nähtävyyksien kiertelyssä. Ehkä matkailun pitäisi aina olla tällaista? Toisaalta, jos matkustaa kauas, haluaa yleensä tsekata vähintään kohteen tunnetuimmat maamerkit. Tällä kertaa kuitenkin tutustuimme kaikessa rauhassa kävellen ja katsellen, eri kaupunginosissa käyden ja etenkin lämpimästä säästä nautiskellen.

Olen käynyt Tukholmassa ainoastaan kerran, monia vuosia sitten, joten ennakko-odotukseni kaupungista olivat suhteellisen jäsentymättömät. Jos minulla kuitenkin jotain odotuksia oli – että Tukholma on kuin toinen Helsinki, katukuvaltaan pelkistetty skandinaavinen kaupunki – saivat ne väistyä oikeastaan saman tien rautatieasemalta keskustan kaduille astuessa. Keskustan rakennukset henkivät historiaa ja tunnelma toi mieleen enemmän Keski-Euroopan kuin pelkistetyn pohjoisen pääkaupungin. Ihaninta oli lämpö ja vehreys, jotka jatkuivat katkeamattomana nauhana minne menimmekään. Puistot, välkehtivä meri, ulkoilmasta nauttivat paikalliset ja vanhan ajan glamour ottivat kokonaisvaltaiseen syleilyynsä.

Seuraavan kerran matkaan Tukholmaan syyskuussa, jolloin lennän tapaamaan poikaystävääni. Hänen Ruotsin-asumisensa on lähtenyt käyntiin hyvin, mutta vakituista asuntoa ei vielä ole löytynyt. Orientaatio-ohjelmanumerot yliopiston kansainvälisillä koulutusohjelmilla ovat kuitenkin alkaneet ja uusia tuttavuuksia on jo syntynyt. Toivon, että luvassa on antoisa vuosi!