maanantai 29. syyskuuta 2014

Kurkistus tukholmalaiseen arkeen

Pari viikonloppua sitten kävin vierailemassa poikaystäväni luona Tukholmassa. Se oli mukavaa! Oli kulunut kuukausi M:n lähdöstä Ruotsiin, ja paloin jo halusta päästä näkemään, millaisessa paikassa hän viettää nykyään arkeaan. M asuu tällä hetkellä Råckstassa, joka on kaupunginosa Tukholman länsisessä osassa ja kuuluu Hässelby-Vällingbyn alueeseen.

Lähdin matkaan perjantaiaamuna, ja paluu oli maanantaina. Lensin Tukholmaan Finnairilla (Flybellä) mukanani laukku täynnä M:n tavaroita. Lentokentältä otin tutun Arlanda Express -junan Tukholman keskustaan, ja matka taittui 200 kilometrin tuntivauhdilla 20 minuutissa. Rautatieasemalla odottelin tovin M:n saapumista yliopistolta, minkä jälkeen lähdimme yhdessä kohti Råckstaa!

Ensimmäiseen iltaamme kuului muun muassa M:n synttärilahjojen avaamista ja kauppareissu läheiseen markettiin. Oli hauskaa saada omat mielikuvat alueesta vastaamaan todellisuutta ja nähdä asunto, joka on jo kuukauden ajan ollut toisen koti. M:n tämänhetkinen kämppä on vuokrattu Airbnb:n kautta yksityiseltä majoittajalta. Lokakuun alusta poikaystäväni kuitenkin muuttaa opiskelija-asuntolaan, mikä on hieno juttu!

Sitten koitti lauantai. Oli ihanaa viettää rauhaisa aamu ja lähteä sen jälkeen kävelylle tutustumaan lähialueeseen. Seutu vaikutti oikein rauhalliselta puistoineen ja omakotitaloineen.

Menimme Vällingbyn ostoskeskukseen, jossa etsimme ensin lounaspaikan (Mirella-pizzeria) ja kiertelimme sen jälkeen kaupoilla ja kävimme ruokaostoksilla. Löysin muun muassa kivan synttärilahjan siskolleni sisustuskauppa Lagerhausista.

Metron tunnus on Ruotsissa T (tunnelbana).
Vaalimainonta kävi kiivaana vaalipäivän aattona.
Puistotien varressa istui nalle!
Lähikauppa ICA Nära on 100 m päässä kämpältä.

Leivoimme lauantaina myös mehevän mutakakun M:n 23-vuotissynttärin kunniaksi (resepti tässä postauksessa). Illalla herkuttelimme dippivihanneksilla täyteläisen kermaviilin (ja vaalilähetyksen!) kera. Ennen nukkumaanmenoa kävimme vielä lyhyellä iltakävelyllä ihastelemassa tähtiä.

Siellä oli kettu!
Sunnuntaina mieli alkoi jo olla haikea matkani viimeisen päivän koittaessa. Päivän ohjelmaan kuului vierailu läheisellä Grimstan luonnonsuojelualueella, jossa oli kotoisia metsämaisemia. Tuttujen eläinbongausten - sorsien, närhien, tikkojen - lisäksi näimme nokikanoja sekä vesikäärmeen! Sää oli aurinkoisen lämmin, ja suurten puiden katveessa sai käyskennellä omassa rauhassa.

Hevoskastanja

M:n kalustettu vuokrayksiö oli oikein viihtyisä.

Nudekynnet yliopistoviikkoa varten
Päivällisenä oli tuorepastaa kera lohen ja avokadon

Maanantaiaamuna heräsimme anivarhain, ja M saattoi minut rautatieasemalle, josta kuljin Arlanda Expressillä lentokentälle. Lähtöselvityksen olin tehnyt netissä etukäteen, ja ruumatavaroita minulle ei enää ollut, joten olin tuota pikaa portilla. Lento Suomeen kesti vain 40 minuuttia, ja yläilmoista oli hienoa katsella aamuun heräävää maisemaan. Helsingin yllä oli sumua, jota valaisi pilvien läpi siivilöityvä auringonvalo - upea näky!

Seuraavan kerran näemme poikaystäväni kanssa noin kolmen viikon kuluttua, kun hän tulee ensimmäistä kertaa lähtönsä jälkeen Suomeen. Sitä odottaen!