tiistai 5. toukokuuta 2015

Vappu Tukholmassa

Aurinkoa, kevätkukkia ja merellisen kaupungin viehätystä... Vietin vappuviikonlopun poikaystäväni luona Tukholmassa. Lähdin matkaan keskiviikkoiltana työpäivän jälkeen ja palasin eilen maanantaina. Sain palautettua viime viikkoina minua työllistäneen viidentoista sivun esseen, ja sen jälkeen oli ihanaa viettää muutama päivä rennosti muissa maisemissa!

Lento meni nopeasti, tunnissa olin taas perillä. Finnairilla on uusi Light-lippuluokka, johon sisältyy vain käsimatkatavaralaukku. Light on noin kymmenen euroa nuorisolippua edullisempi per suunta ja sopii minulle tällä välillä matkustamiseen hyvin. Lentokentältä Tukholman keskustaan olen yleensä kulkenut Arlanda Express -junalla, joka tuo matkakuluihin lisää kolmekymppiä mutta on nopeudessaan ja näppäryydessään sen arvoinen. Poikaystäväni luokse Nackaan kuljemme bussilla SL Access -matkakortin kera.

Vappuaattona lähdimme kaupungille iltapäivästä. Aikomuksenamme oli hankkia simaa Hötorgetin kauppahallissa sijaitsevasta Finska Butikenista, mutta juoma oli harmiksemme loppunut. Kävimme sitten ostamassa seuraavaksi päiväksi kuoharia Systembolagetista (paikallinen Alko), mistä suuntasimme Kungsträdgården-puistoon. Kirsikkapuiden vaaleanpunaiset kukinnot olivat valitettavasti jo lopuillaan, pitääpä ensi vuonna mennä ihailemaan niitä vähän aikaisemmin ;) Puisto oli kuitenkin kaunis suihkulähteineen ja kukkaistutuksineen.

Sää oli koko loppuviikon melko lämmin. Ylläni minulla oli uusi takki ja uudet nilkkurit, joihin olen tykästynyt suuresti. Asukuva otettiin M:n asuntolan edustalla.

Takki H&M, nilkkurit Kaiio, farkut Esprit, laukku Ois, kaulahuivi KappAhl ja rannekoru Glitter

Iltaruoaksi söimme pitsaa, yhtä lempiruoistani. Yhdeksän jälkeen lähdimme vielä läheisen Nyckelvikenin luonnonpuiston kartanolle, jossa sytytettiin ruotsalaiseen tapaan vappukokko, valborgsmässobålet / majbrasa. Se kellui lautalla vedessä. Hetken kokkoa ja ihmisvilinää ihmeteltyämme kävelimme metsän halki takaisin asunnolle. Ikkunasta näimme vielä ilotulituksia: sikäläinen vappu tuntui näin ollen kummallisesti juhannuksen ja uudenvuoden yhdistelmältä :D

Vappupäivänä oli hieman sateista, joten olimme pitkälti sisätiloissa. Aloitimme toukokuun ensimmäisen päivän brunssilla kera mansikoiden ja kuohuviinin. Olin ottanut mukaan ylioppilas- ja teekkarilakkimme, jotka laitoimme juhlan kunniaksi päähämme. Myöhemmin söimme vielä vuohenjuustopastaa, huhhei mitä herkkua. Illalla kävimme kävelemässä lähellä sijaitsevan Bastusjön rannassa.

Tukholma levittyy laajalle, ja on runsasväkinen mutta silti todella luonnonläheinen ja vehreä. Rantoihin on rakennettu puutaloja, ja yleiset paikat tuntuvat rauhallisilta. Pohdin, että julkinen on siellä ikään kuin yksityistä, tai yksityinen julkista. Tarkoitan tällä, että kodit levittäytyvät jännällä tavalla kaikille avoimien paikkojen läheisyyteen. Lauantaina esimerkiksi kävimme kävelemässä Skuruparken-luonnonpuistossa, jossa kymmeniä mökkejä oli rakennettu aivan kävelypolun varteen.

Viimeisenä kokonaisena päivänämme sunnuntaina lähdimme keskustaan. Kävimme ensin Södermalmilla sijaitsevassa valokuvataiteen museossa Fotografiskassa. Siellä oli neljä näyttelyä: Martin Parr, Andres Serrano, Vee Speers ja Johan Strindberg, minkä lisäksi näytillä olivat myös Årets Bild -palkinnon saaneet kuvat. Kävin valokuvamuseossa/-galleriassa nyt ensimmäistä kertaa, ja kokemus oli kiinnostava. Helsingin Kaapelitehtaalla sijaitsee Suomen valokuvataiteen museo, jossa olisi varmasti myös kiva käydä. Oma kuvaamisharrastukseni on perustunut useammin intuitioon kuin tekniikkaan tai suunnitelmallisuuteen, mutta inspiraatiota ja oppeja muiden töistä olisi mielenkiintoista hakea useamminkin. Museossa mietin, mikä on valokuvaamisen tarkoitus: näyttää katsojalle jotain kaunista tai erikoista, herättää ajatuksia, kritisoida, dokumentoida, ilmaista itseään... Näiden lisäksi löytynee mitä erilaisempia muitakin syitä julkaista kuvia. Itse asiassa nyt muistankin, että olen käynyt ainakin yhdessä valokuvanäyttelyssä aikaisemmin, nimittäin Kiasmassa viime keväänä (Alfredo Jaar). Sieltä mieleen jäi väite "You do not take a photograph, you make it" - valokuva ei koskaan ole vain neutraali otos todellisuudesta.

Fotografiskalta jatkoimme matkaa poikaystäväni tämänhetkiselle opinahjolle KTH:lle. Söimme pihan auringossa 7-Elevenistä ostetut patongit, ja minun leipäni täytteenä oli ruotsalainen klassikko lihapullia ja punajuurisalaattia. Teknillisellä korkeakoululla kävimme yhdessä myös viime toukokuussa saatuamme tietää M:n päässeen sinne kahden vuoden maisteriohjelmaan (postaus tuosta ensimmäisestä Tukholman-matkastamme täällä).

Päärakennukselta kävelimme pitkin keväistä kampusta konetekniikan päätyyn. Matkalla oli ihania kukkia ja lehtipuita!

Helmililjoja ♥
Magnolia-puu

Viimeksi kävin Tukholmassa helmikuussa, jolloin oli 5-vuotispäivämme, mutta tuolloin tulin kipeäksi niin matkasta ei jäänyt paljoa kerrottavaa tänne. Nyt reissu oli antoisampi, ja taidan olla vieläkin ajatuksissani siellä... Onneksi Helsingissäkin kevät on jo pitkällä ja aina voi keskittyä gradu- ja työjuttuihin.

Alla olevat kuvat on otettu Nackassa. Aurinkoista toukokuuta!