tiistai 25. elokuuta 2015

Merimaisemia Suomenlinnassa

Jos Helsingissä haluaa päästä näkemään kaunista merimaisemaa silmänkantamattomiin, kannattaa suunnata Suomenlinnaan. Kävimme siellä poikaystäväni kanssa elokuun alkupuolella, M ensimmäistä kertaa.

Päätimme mennä Suomenlinnaan varhain, sillä halusimme paikan olevan mahdollismman rauhallinen. Sää oli upea ja lämmin, ja lähdimmekin matkaan arkipäivänä aamuseitsemän jälkeen. Bussi- ja ratikkamatkan jälkeen olimme Kauppatorilla, josta jatkoimme saarelle HSL:n lautalla yläkannella auringosta nauttien. Perillä olimme vaille yhdeksän, mikä oli ihanteellinen aika. Olimme päivän ensimmäisiä vierailijoita, ja saimmekin kuljeskella linnoituksella rauhassa.

Meillä oli mukanamme eväitä – kana-mozzarellaciabatat, keksejä ja mehua – jotka laskeuduimme syömään kalliolle pääpolun alapuolelle. Missään ei ketään, paitsi laivoja ja lintuja. Oli luksusta.

Muutama tietoisku (www.suomenlinna.fi):
  • Helsingin edustalla sijaitseva Suomenlinna on merilinnoitus, jota alettiin rakentaa Ruotsin vallan aikana vuonna 1748.
  • Suomenlinna liitettiin maailmanperintöluetteloon vuonna 1991 esimerkkinä aikakautensa eurooppalaisesta linnoitusarkkitehtuurista.
  • Se on Suomen suosituimpia nähtävyyksiä, jossa vierailee vuosittain noin 800 000 kävijää. Alueesta voi nauttia lauttalipun hinnalla, sillä Suomenlinnaan tulijoilta ei kerätä pääsymaksua.
  • Paikka on myös Helsingin kaupunginosa, jossa asuu noin 800 asukasta.

Suomenlinna-käynti oli antoisa maisemiensa lisäksi myös historiallisine rakennuksineen ja alueineen. Ei ole ihme, että paikka kerää matkailijoita, ja huomasimmekin ennen puolta päivää takaisin päin lähtiessämme, että mukulakivikadut alkoivat täyttyä turisteista. Voin ehdottomasti suositella Suomenlinnassa vierailua suosituimpien kellonaikojen ulkopuolella. Paluumatkalla lautalla oli hienoa katsella Helsinkiä pitkästä aikaa mereltä päin. Se oli visiitin kruunaus, jollaista ei pääse näkemään ihan joka päivä!