sunnuntai 31. tammikuuta 2016

Unelmien Koli

Kuten olen jo kertonutkin, kävimme poikaystäväni kanssa joululomalla yhden yön reissulla Lieksan Kolilla. Nyt kun arki on koittanut ja sää ulkona lauhtunut sateiseksi, on mukavaa palata näihin pakkasen ja rennon lomailun täyttämiin tunnelmiin!

Ajoimme Kolille iltapäivällä taivaan punertuessa valkoisen metsän ylle. Perille hotellille noustuamme saimme kivan kahden hengen huoneen kolmannesta kerroksesta näköalan suuntaan. Ikkunasta näkyi lumisia puita ja jossain siellä välissä oli Pielinenkin, suoraan alapuolella yllättäen laskettelurinteen alkupää. Oli hauskaa välillä kurkistaa ohi kiitäviä suksijia. Huone oli tilava ja siellä oli myös sohva, ja nautimmekin "olohuoneessa" mukana tuomiamme herkkueväitä ja kuohuvaa. Sen jälkeen suuntasimme maisemakylpylään. Itse olin käynyt siellä kerran aikaisemmin, ja oli mukavaa viedä sinne nyt poikaystäväni nauttimaan hemmottelevista saunoista, suihkuista ja altaista. Mukaamme saimme kylpytuotteita ja valkoviinin. Tunnelmallisessa ja rauhallisessa kylpylässä ulkomaailma unohtui, ja keho ja mieli huokuivat rentoutumista. Etenkin saunan lämpö oli ihanaa, ja mieleen jäi erityisesti myös ulkopalju talvisen taivaan alla!

Kylpylän jälkeen ilta jatkui hotellin Grill it! -ravintolassa. Söimme alkuun ravintolan nimikkoplatterin, jossa oli riimihärkää, rapumoussea, jättiravun pyrstöjä, punajuurta ja vuohenjuustoa, rapukeittoa, mustekalaa, salaattia, graavisitruunaa ja avocadomoussea. Meren antimet jätin suosiolla poikaystävälleni, mutta muut makupalat antoivat mukavan alun aterioinnille.

Pääruoaksi otimme kuhaa ja poron paistia.

Jälkkärinä olivat ihanat suklaakakku ja mustikkajäädyke. Makuelämykset täydensivät kylpylän jälkeisen auvoisan olotilan! ♥

Seuraavan aamun aloitimme maittavalla aamiaisella, minkä jälkeen suuntasimme ulos ja ylös, Ukko-Kolin huipulle. Oli hyvin rauhallista, ja saimme ulkoilla metsässä ja kallion laella lähes kahdestaan, olipa luksusta. Luonto oli kauniin harmaan valkoinen, kuin paikoilleen pysähtynyt.

Kansallismaisemassa on kyllä jotain hyvin vaikuttavaa... Iloisin mielin palasimme hotellille, missä joimme kuumat kaakaot. Sitten olikin aika lähteä takaisin päin ja jättää Koli tältä erää. Tämä toisillemme antamamme joululahja oli erittäin toimiva kokonaisuus, jota olemme monesti lämmöllä muistelleet. Etenkin nyt tuo talven taikamaa tuntuu kuin unelta...