lauantai 4. maaliskuuta 2017

Lontoo osa II: British Museum, Regent's Park & Greenwich

Näin talven vielä viivytellessä vieraana on mukava muistella syksyistä Lontoon-matkaamme. Tässä tulee toinen osa reissustamme! Osa 1 on täällä.

Maanantai

Aloitimme matkamme kolmannen päivän aamiaisella huoneessamme; hedelmiä, leipää ynnä muuta Tescosta ostettua. Tämän jälkeen lähdimme kävellen metroasemalle. Halusimme nähdä Canary Wharfin toimistoalueen hulinan arkiaamuna. Luimme, että alueella työskentelee 100 000 ihmistä, ja sumua uhmaavien pilvenpiirtäjien välissä vilinää riittikin! Oli hauskaa kävellä töihin menevien lontoolaisten joukossa ikään kuin yhtenä paikallisista, vaikka oleilumme kaupungissa olikin vain muutaman päivän mittainen.

Maanantaipäivä osoittautui aurinkoiseksi suunnatessamme seuraavaksi British Museumiin Bloomsbury-kaupunginosaan. British Museum on vuonna 1753 perustettu yksi  maailman suurimpia ja merkittävimpiä historian ja kulttuurin museoita. Siellä on miljoonia yksittäisiä esineitä, ja vierailijoita käy päivässä keskimäärin 18 000. Niin kuin ei moneen muuhunkaan Lontoon museoon, tännekään ei ollut pääsymaksua. Vuokrasimme kuitenkin kierroksemme ajaksi kuulokkeet (6£), josta saimme kuunnella esineisiin liittyviä tarinoita ja tietoiskuja.

Teimme Maailman historia -nimisen kierroksen museon uumenissa. Kuljimme näyttelysaleissa tutkien erityisesti esineitä, jotka oli koottu tälle listalle. Lisäksi kävimme katsomassa TOP10-ihmeet. Tunnit kuluivat näyttelyjen aarteisiin tutustuessa.

Tässä on joitakin museon suosituimpia kohteita:

1. Rosettan kivi. Noin 200 eaa peräisin oleva kivipaasi, jossa on sama teksti kirjoitettuna sekä egyptiksi hieroglyfeilla että kreikaksi. Kivi oli avaindokumentti muinaisegyptin kieleen ja hieroglyfien arvoituksen selvittämiseen.

2. Assyrialainen reliefi. Suuri leijonanmetsästysaiheinen kohokuva ajalta 650 eaa.

3. Kreikan Parthenonin marmoriveistokset. Ateenan Akropolis-kukkulalla sijaitsevan Parthenonin temppelin marmoriset koristeveistokset ajalta 400 eaa.

4. Hoa Hakananai'a. Pääsiäissaarilta tuotu patsas, joka on peräisin noin 1000–1600-luvulta.

5. Hornedjitef-muumio. Hornedjitef-nimisen egyptiläisen papin muumioarkku ajalta 200 eaa.

6. The Lewis Chessmen. Keskiaikainen Skandinaviasta peräisin oleva shakkipeli, jonka hahmot heijastavat silloista yhteiskuntajärjestelmää: kuninkaita, kuningattaria, pispoja, ritareita ja sotamiehiä.

Kiertelyn välissä hengähdimme pääaulassa kera lontoolaisen lähdeveden ja suklaan. British museum oli vaikuttava paikka, vaikka museot eivät suosikkiajanvietettäni ehkä olekaan. Olisi tosin hienoa asua Lontoossa ja vaikka sunnuntaiaamuna päättää, että "Tänään olisi mukavaa mennä tutkailemaan kreikkalaisia marmoreita, lähdetäänkö pistäytymään British museumiin?".

Lähtiessämme pois museosta taas Lontoon kaduille oli aurinko jo matalalla ja päivä pitkällä. Kävelimme kulturellin Bloomsburyn kaduilla ja etsimme ruokapaikkaa. Löysimme pääkadun varrelta kivan ja persoonallisen DF (Dirty Fingers) Mexicon.

Listalta olisi löytynyt herkullisia fajitas-annoksia ja tortilloja, mutta päätimme syödä kevyemmin ja otimme salaatit. Ruoka tilattiin itsepalveluna tiskillä olevalta koneelta ja myös maksettiin siinä. Hetken päästä tarjoilija toi pöytäämme "supersalaatit", joissa oli grillattua kanaa, salaattia, kvinoaa, avokadoa, punakaalia, kurpitsansiemeniä ja rapeita tortillasuikaleita. Nams!

Kulkumme jatkui Regent's Parkiin, joka oli upea puisto. Tämä uusi tuttavuus jäi ehdottomasti mieleen yhtenä matkan kohokohtana! Syysasussaan olevat jalopuut olivat tiputtaneet väriä hehkuvat lehtensä leveille avenue-väylille, ja askelten ääni pehmeni keltaisella matolla. Tietä reunustivat tunnelmalliset puistonpenkit.

Regent's Park on keskiajalla rakennettu kuninkaallinen puisto. Se on suuri ja hyvinhoidettu monipuolisine osioineen – leveistä puistoteistä metsikköihin, niittymäisistä aukioista lampiin ja romanttisiin siltoihin. Puistossa oli myös puutarhamaisia osioita ja ihania ruusuja. Olisin voinut vaellella poluilla tuntikausia ihastelemassa puiston yksityiskohtia.

Puistossa oli paljon oravia ja lintuja, ja näimmepä siellä haikarankin. Pikku hiljaa lähdimme puistosta ja menimme katsastamaan Sherlock Holmesin asuinpaikan Baker Street 221B:n. Tämän jälkeen otimme suunnan kohti keskustaa.

Nousimme metrosta St. Paulin asemalla, sillä halusimme nähdä kyseistä nimeä kantavan katedraalin. St. Paul on yksi Lontoon maamerkeistä ja rakennettu 1600–1700-lukujen vaihteessa. Meillä kävi tuuri, sillä kirkossa oli juuri meneillään iltapalvelus, eikä kävijöiltä veloitettu normaalia 18£ sisäänpääsymaksua. Katedraali oli aivan upea, yksi vaikuttavimmista kirkoista joissa olen käynyt.

Katedraalista kävelimme iltahämärässä Millenium-sillan yli ja Thamesin rantaa pitkin. Kävimme ostamassa illallisherkut Marks & Spencer Foodista, ja mukaan tarttui ehkä vähän liikaakin kaikkea yhdelle illalle :D Otimme leipää, salaattia, hedelmiä ja jälkkärin – ja M:lle sushia, jotka söimme hotellilla ennen nukkumaan menoa.

Tiistai

Tiistai oli viimeinen kokonainen matkapäivämme, ja siihenkin mahtui paljon ohjelmaa. Aamiaisen jälkeen lähdimme kohti Greenwichiä, joka sijaitsi kohtuullisen lähellä, "vastarannalla" majapaikkaamme. Greenwichissä on mm. vanha merisotakoulu, klipperialus Cutty Sark, paljon rantaviivaa historiallisine rakennuksineen ja tietysti kuninkaallinen observatorio ja nollapituuspiiri.

Kävelimme Greenwichissä ja tiellemme osui komea pihapiiri, jossa sijaitsee Queen's House. Se on kuninkaallinen asuintalo 1600-luvulta, mutta ei ole enää asumiskäytössä. Tännekin oli vapaa sisäänpääsy, ja menimme innoissamme tutustumaan rakennukseen. Aamulla saimme olla siellä lähes itseksemme, ja huoneista pystyi aistimaan menneen ajan tunnelmaa.

Queen's Housen ihana ulkoportaikko :D

Rakennuksessa oli kaunista arkkitehtuuria. Mainitsemisen arvoisia ovat ainakin liljaportaikko (ensimmäinen kyseisellä tekniikalla valmistettu kierreportaikko Britanniassa), pääsalin mustavalkoruutuinen lattia sekä upeasti kultamaalilla maalattu katto. Tuo katto oli todella kaunis ja jäi mieleen inspiroivana sisustuselementtinä.

Queen's House oli kuningattarien kesäasunto, jossa oli kuningattaren ja kuninkaan puoli. Kiersimme tuon viehättävän, kohtuullisen kokoisen talon kokonaan läpi ja fiilistelimme menneen ajan arvokkuutta.

Kuningattaren huoneiden seinät ovat punaisia ja kuninkaan sinisiä. Huoneita koristavat mahtipontiset kattokoristeet sekä taidemaalaukset, joita on tänä päivänä tuotu paikalle lisää näyttelytarkoituksessa. Huoneet etenevät julkisesta yksityiseen – ensimmäisissä tiloissa voitiin aikanaan pitää kokouksia neuvonantajien kanssa, kun taas peremmällä talossa olivat yksityisemmät kabinetit ja makuuhuoneet.

Jatkoimme matkaa ulos ja tiluksille, entiselle kuninkaallisten metsästysalueelle. Alueella oli mahtipontiset nurmikentät ja suurien puiden reunustamat kävelytiet. Kukkulan päälle kivuttua voi käydä observatoriossa tai ihailla näkymiä kaupunkiin.

Ulkoilumme jatkui takaisin rantaan, jossa kuljimme Thamesin alittavaa tunnelia pitkin joen toiselle puolelle. Vastarannalle jäivät vanhat akatemiatalot, joiden välistä pilkotti Queen's House.

Seuraava kohteemme oli uniikki Mudchute cityfarm, pieni maatila pilvenpiirtäjien näköpiirissä! Ei oikein tiennyt, minne oli tullut, kun oli kävellyt kaupunkimaisesta ympäristöstä keskelle eläinaitauksia, heinäpaaleja ja maatilan tuoksua. Alueelle ei ollut sisäänpääsymaksua, vaan siellä voi kuljeskella vapaasti ja halutessaan ostaa ruokaa eläimille. Farmi pyörii lahjoitusten varassa.

Näimme ainakin lampaita, vuohia, laamoja, alpakoita, possuja, lehmiä, hevosia ja shetlanninponeja. Tykkäämme molemmat luonnosta ja eläimistä, ja Mudchutessa viettämämme tuntinen oli oikein kiva.

Virkistäydyttyämme farmilla lähdimme takaisin Canary Wharfia kohti ja menimme lounaalle Jamie's Italian -ravintolaan. Leppoisassa paikassa tilasimme Gennaro's Chicken Club -leivät, joissa oli briossirinkelissä mm. grillattua kanaa, pancetta"pekonia", majoneesia ja juustoa. Otimme myös jälkiruoat: minä Epic Brownien suklaakastikkeella ja kinuskijäätelöllä, poikaystäväni Tiramisu Pavlovan.

Sitten lähdimmekin takaisin hotellille valmistautumaan illan keikkaa varten. Menimme katsomaan läheiselle O2-areenalle lontoolaista Bastillea (www.bastillebastille.com), jonka olimme nähneet ensimmäisen kerran pari kesää sitten Ilosaarirockissa. Ihanan energinen bändi, jonka lauluissa on tarttuvat rytmit ja myös ajattelemisen aihetta. Oli hauskaa yhdessä 20 000 muun fanin kanssa!

Keskiviikko

Sitten koittikin kotiinpaluupäivämme. Ensimmäisestä yhteisestä Lontoon-reissustamme jäi huiput muistot, ja olisi kivaa lähteä sinne joskus taas uudestaan vaikka keväällä tai kesällä. Niin paljon nähtävää ja koettavaa! :)